Lees hier hoe ComfortScan een woningeigenaar hielp bij het opstellen van zijn verbouwingsplan, hoe een conflict tussen aannemer en opdrachtgever werd beslecht en hoe een aannemer een goede beurt maakte bij een woningbouwvereniging door ComfortScan in te schakelen.

Case 1:

Rapport als basis voor verduurzamings-

verbouwing

Duurzaam verbouwen

Een woningeigenaar wilde zijn jaren-80 woning verduurzamen, maar had geen idee wat er allemaal aan moest gebeuren. Een warmtescan en blowertest brachten heel veel aan het licht en vormden zodoende een gedegen basis voor een verantwoord verbouwingsplan.

Zo kwam tijdens dit onderzoek naar voren dat de raamkozijnen niet goed aansloten op de muren. De ruimte tussen het kozijn en de muur was namelijk niet op de juiste manier afgedicht. Omdat wij de woning op onderdruk hadden gezet, kwam er veel koude lucht naar binnen. Maar omgekeerd betekent ook dat er veel warmte naar buiten gaat. Zelfs met nieuw (triple)glas ontsnapt er dan nog heel veel warmte naar buiten of er komt veel koude lucht naar binnen.

Verder kwam naar voren dat het dak niet goed aansloot op de muren. Ook daar zat ruimte tussen, met als gevolg dat er tussen het dak en de aftimmering aan de binnenzijde luchtverplaatsing plaats vond. 
De woningeigenaar was blij met ons rapport en kon de bevindingen meenemen in het gesprek met de aannemer.

Case 2:

Conflict opgelost

Comfortabel wonen

Een woningeigenaar ondervind tochtklachten in zijn recent opgeleverde nieuwbouwwoning. Helaas worden zijn klachten niet adequaat opgepakt door de aannemer en er ontstaat een conflict waarbij de bewoner de laatste termijn niet betaalt en er een patstelling ontstaat.

ComfortScan werd ingeschakeld om duidelijk te krijgen wat er aan de hand is. In zo’n geval is het onze strategie dat beide partijen aanwezig zijn bij het onderzoek. Dat gebeurde hier ook. Ondanks de verstoorde verhoudingen werd dit op prijs gesteld en zo kwamen beide partijen toch weer in gesprek met elkaar.

Het onderzoek (woning op onderdruk gezet) toonde aan dat de er wel degelijk tochtklachten waren. De vensterbanken waren niet goed bevestigd en afgedicht, daarom voelden de bewoners veel tocht in hun nek als ze ‘s avonds op de bank zaten.
Ook was de schuifpui niet goed afgesteld en waren er kozijnen die niet goed afgekit waren.

Niet alleen thermografisch was dit goed te zien, maar ook door middel van een rookmachine konden we beide partijen laten zien waar de tochtklachten door veroorzaakt werden.

De aannemer heeft snel daarna de gebreken opgelost en de bewoner is zeer blij met zijn nieuwe woning en geniet nu van het comfort.

Case 3:

Drie tevreden partijen

Slimmer verbouwen

ComfortScan heeft een luchtdichtheidstest gedaan en thermografische opnames gemaakt voor een aannemer, die de opdracht had gekregen van een woningbouwvereniging om huurwoningen te verbeteren. De aannemer was gevraagd om vloer- en muurisolatie aan te brengen en om in alle ramen zogenoemd triple glas te zetten.

Voor alle zekerheid heeft de aannemer ComfortScan ingehuurd om vooraf een en ander te onderzoeken.

Uit ons onderzoek kwam naar voren dat de kwaliteit van het dak (en vooral de isolerende werking) te wensen overliet. Met ons rapport in de hand is de aannemer naar zijn opdrachtgever gegaan en er is toen besloten om ook de daken van deze woningen aan te pakken.

Ondanks het feit dat de verbouwkosten stegen, waren er wel 3 tevreden partijen:

De aannemer heeft zijn opdrachtgever een goed advies gegeven en voorkwam comfortklachten, de woningbouwvereniging hoefde niet 2 x te verbouwen met alle kosten, overlast en ontevreden huurders van dien en de huurders kregen een comfortabele woning die weer helemaal voldeed aan de eisen van deze tijd.

Share by: